cerita usaha lagi dan lagi!!!


Aku selalu fascinated and exited melihat atau menonton persembahan tarian berkumpulan yang mantap. Aku letakkan syncronization atau persamaan / ke”serentak”an pergerakan ahli-ahli kumpulan sebagai kriteria paling utama dalam menentukan persembahan pilihan. Namun tidak semua juga menambat hati aku untuk menontonnya berkali-kali. Cuma yang unik dan original sahaja! Jika boleh aku namakan disini antara lain; Kumpulan Riverdance yang membawa tarian tradisi bangsa Irish dari Ireland ke pentas persembahan bertaraf dunia dan berjaya menjenamakan tarian mereka ke tahap tertinggi dengan aksi memukau; Kumpulan Yayasan Warisan Johor (YWJ) yang mementaskan zapin Melayu dengan cara tersendiri; komersil dan jauh melangkau persada antarabangsa setanding pementasan bertaraf dunia tarian tradisi negara-negara lain; Kumpulan Kaba Modern yang menghimpunkan pencinta dan pengamal tari kontemporari dan kreatif di kalangan mahasiswa Asian American di UCLA, selalu menampilkan persembahan pentas yang crowded namun tak pernah gagal melaksanakan langkah-langkah tari dengan pola lantai asli dengan tepat dan sempurna dan Kumpulan kanak-kanak SWATARI yang bagiku tidak keterlaluan jika aku gelarkan mereka sebagai pencabar terdekat pelapis-pelapis Kumpulan YWJ di kalangan kanak-kanak!

Pun begitu, tarian solo jarang menarik minatku, sehinggalah aku menonton persembahan GEORGE SAMPSON awal tahun lalu dalam saringan ujibakat secara langsung rancangan realiti TV Britain; Britain’s Got Talent (BGT) 2007. Beliau berumur 13 tahun ketika itu namun berjaya menawan hati juri dan penonton dengan gerak tari street dan breakdance rekaannya sendiri mengikut tempo lagu; dan pastinya melayakkan diri ke peringkat seterusnya. Aku tak pasti nasib si George dalam rancangan ini; namun aku terus sahaja mengikuti perkembangan kanak-kanak ini melalui rakaman-rakaman bebas di Youtube; yang menonton persembahan jalanannya di kampung halaman; Manchester City sepanjang tahun lalu. Pada hemat aku, pasti dia gagal ke peringkat akhir, kalau tidak masakan masih ke sana-sini mempamer aksi percuma!

Sehinggalah ketika aku ingin mengulang tonton persembahannya pada awal tahun ini, aku terlihat klip video auditionnya untuk rancangan yang sama; Britain’s Got Talent Musim 2008!!! Wah, teruja aku! Server yang lembab membuatkan aku tak senang duduk. Wow, persembahan auditionnya untuk musim kali ini jauh lebih hebat, pastinya hasil usaha di jalan-jalan sekitar Manchester City sepanjang tahun yang lalu! Kelakar bila mendengar komen spontan salah seorang juri sebaik beliau muncul di pentas, “You’re taller! Much taller!” Dan alangkah terkejutnya aku bilamana terpandang klip-klip lain yang relevan dengan rancangan realiti musim itu antara lain berbunyi, “GEORGE SAMPSON-WINNER-BGT 2008” Hulllaamakkkk!!! Terus sahaja aku klik macam tak percaya apa yang kulihat!!

Memang itulah kenyataannya! Penari solo freestyle yang baru menjangkau usia 14 tahun ini mengalahkan penyanyi soprano (Paul Potts juara BGT musim tahun lalu adalah penyanyi opera amatur; juga seorang pekerja biasa) dan ramai lagi finalis lain yang hebat-hebat belaka! Persembahan peringkat akhirnya memang da bomb ! Terharu melihat reaksinya apabila diumumkan juara. Terharu lagi bila mengenangkan diri yang sentiasa mengikuti perkembangannya di Youtube, berhempas-pulas memenangi hati dan perhatian pejalan-pejalan kaki yang lalu-lalang sekitar Manchester dan akhirnya…. BERJAYA!!!

Cerita usaha lagi dan lagi GEORGE SAMPSON benar-benar mengajar aku jangan berputus asa mengejar mimpi; kuatkan azam dengan objektif yang realistik (George sering mengungkapkan niatnya menyertai dan memenagi BGT paling utama membantu ibunya melunaskan hutang-piutang, malah beliau menyara sendiri persekolahannya dengan menari!) dan jangan sekali-kali membiarkan kelemahan dan kekurangn diri memadam impian (George mengidap penyakit serius yang memungkinkan kegagalan total fungsi tulang belakang dan membawa kepada lumpuh seumur hidup!)

Bagi seorang kanak-kanak di sebelah sana dunia yang memberi inspirasi jauhhhh melangkaui sempadan geografi kepada aku; si pertengahan usia yang masih sesat dalam belantara impian penuh ketidakpastian – AKU TABIK SPRRRIIINNGGGG KAT KO GEORGE SAMPSON!

*George bisa sahaja ditonton di Youtube, hanya klik dan biarkan diri anda diinspirasi! Nota untuk pembuat polisi negara; untuk kesan yang begini positif, meng”ban” Youtube dari capaian pelayar-pelayar internet negara bukanlan pilihan terbaik mengekang budaya negatif! Peace \(^_^)/

One thought on “cerita usaha lagi dan lagi!!!

Tinggalkan Jawapan

