Otak kiri vs. otak kanan


LOOK CAREFULY…

Do you see the dancer turning clockwise or anti-clockwise?
If clockwise, then you use more of the right side of the brain and vice versa.

Most of us would see the dancer turning anti-clockwise though you can try to focus and change the direction; see if you can do it.

LEFT BRAIN FUNCTIONS
uses logic
detail oriented
facts rule
words and language
present and past
math and science
can comprehend
knowing
acknowledges
order/pattern perception
knows object name
reality based
forms strategies
practical
safe
RIGHT BRAIN FUNCTIONS
uses feeling
“big picture” oriented
imagination rules
symbols and images
present and future
philosophy & religion
can “get it” (i.e. meaning)
believes
appreciates
spatial perception
knows object function
fantasy based
presents possibilities
impetuous
risk taking

So, which do you think am I?

And which are you?

Ntah la, aku macam boleh tengok dia pusing arah jam,
pastu tiba-tiba bleh tukar pulak lawan jam
aku mula sangsi, gambar tu memang berubah-ubak sendiri ke?
Tapi bile aku panggil hosmet aku, aku tanyer die,
die kate mase tuh die tengah nampak dancer tu arah lawan jam,
padahal aku tengah nampak die dance ikut arah jam!
Pastu, aku dapati lebih senang nak tukarkan dancer tu dari arah lawan jam
kepada ikut arah jam,
berbanding sebaliknya!
Aku la.. korang caner plak?

5 thoughts on “Otak kiri vs. otak kanan

  1. aku cuma nampak dia pusing ikut arah jam je. puas aku cuba utk dpt perspektif lain, tp aku x mampu melihatnya… haha. aku right side la, and so dominant!

  2. j: series aku bleh ubah2, tp mmg kene fokus la… cara aku ialah dengan menumpukan anak mata ke arah lain tetapi masih dapat melihat ke arah penari itu melalui ekor mata kita.. lepas tu kita make our brain believe yang kaki die sudah start pusing melawan arah, capture that perception in your brain, hold it very thight, sambil perlahan-lahan anak mata di bawa kembali fokus ke arah penari, dan jeng2.. ia akan lawan arah!!! hahahaha mmg penat dan sedikit pening..

  3. patung ini telah berlaku kejam pd saya dan kawan2 opis. ada antara kami yang hanya boleh melihat patung itu bergerak arah jam, dan ada yang hanya boleh melihat sebaliknya. saya boleh melihat kedua2nya. ikut mata saya nak melihat yang mana

    encik razz, kalau boleh, saya mahu url untuk gambar di atas. boleh tunjuk pada student2 saya dalam kelas. harap kamu sudi membantu. terima kasih

  4. hartini: right click on picture, a pop-up menu will appear, scroll down to “properties”, click it and u shud see its url by then (i’m quit surprise u ask this a.b.c. thing.. hahaha)

    1. hey encik razz,

      fyi, saya ni mmg lemah bab2 IT ni. knp, sebelum ni nampak mcm sangat hebat ke? hehe, uve been blinded by me. btw thanks. uve posted the most important figure related to my field. bangga ada org yg rajin macam kamu

      all the best with d job hunting activities. sekadar pesanan, BANYAK bezanya antara kerja dan kerjaya. gud luck!

Tinggalkan Jawapan

